You are at:

Digital dannelse

Fuglsanggårdsskolen har i samarbejde med bestyrelsen et løbende stort fokus på digital dannelse og brug af skærme i og omkring undervisningen.

Formål:

På Fuglsanggårdsskolen arbejder vi kontinuerligt for elevernes faglige, personlige og sociale læring og trivsel. Arbejdet sker med afsæt i skolens værdier om respekt og ansvar.

Vi ønsker med disse principper for skærmbrug:

• at understøtte et læringsmiljø, hvor eleverne oplever fællesskab, sammenhold og fordybelse.
  • at fremme fællesskaber med fysisk samvær og aktivitet.
  • at begrænse digital distraktion både i undervisningen, i frikvarterer og i fritidsdelen.
  • at skabe hensigtsmæssig balance mellem analog og digital baseret læring.
  • at bidrage til elevernes digitale dannelse, netetik og teknologiforståelse.

vedtaget af skolebestyrelsen 13.06. 2024

• Mobilfri skole

Begrebet mobiltelefoner inkluderer også smartwatches, trådløse in ear høretelefoner o.l.

Fuglsanggårdsskolen er en mobilfri skole, hvilket betyder, at mobiltelefoner er gemt væk både i undervisningen og i frikvarterer, når eleverne er på skolens matrikel:

• I undervisningen, frikvarterer og på SFO er mobiltelefoner IKKE en del af skolehverdagen.
    • I udgangspunktet skal mobiltelefoner og skærme blive i skoletasken i klubben (V2) hvor de opbevares på eget ansvar. Hvis et medlem skal ringe, benyttes klubbens børnetelefon fortrinsvist.
      Har man brug for at benytte skærme i fritidsdelen, vil disse kunne blive stillet til rådighed af klubben.

Undtagelsesvis brug af mobiltelefoner

Som undtagelse kan personalet give tilladelse til, at mobiltelefoner kan anvendes i skolesammenhænge, når det er relevant ud fra et didaktisk og pædagogisk formål, og andet udstyr ikke kan understøtte læringsaktiviteten. Her skal ALLE notifikationer fra sociale medier og andre tjenester være slået fra, og det er kun tilladt at bruge de aftalte apps.

Personalet kan ved særlige aktiviteter på lejrture og kolonier give tilladelse til, at mobiltelefoner kan benyttes.

Mulighed for opbevaring af mobiltelefoner

For alle elever indsamles mobiltelefoner i slukket tilstand ved skoledagens start, hvorefter de låses inde. Mobiltelefonerne udleveres igen ved skoledagens afslutning. Der kan være undtagelser, når undervisningen starter og slutter i faglokaler.

Ansvar

Elever må gerne medbringe mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr, men det medbringes på eget ansvar, og skolen er ikke erstatningspligtig ved bortkommet eller beskadiget udstyr.

I tilfælde af, at en elever ikke afleverer sin mobiltelefon eller bruger den uden tilladelse, vil hjemmet blive kontaktet.

Sådan kommer du i kontakt med dit barn

Hvis forældre og en elev skal i kontakt med hinanden, kan det ske via skolens telefon på kontoret, i SFO eller i klubben.

Skolens telefonnummer: 45 28 40 90

SFO’ens kontor: 24 34 80 07

Baghuset: 20 12 58 21

Hasselhuset: 21 45 11 49

Nøddehuset: 21 45 99 44

Egehuset: 23 47 06 99

Klubbens telefonnummer: 45 85 57 24

Hvem gælder reglerne for?

Reglerne er gældende for alle elever på skolen i den samlede skole/SFO/klub tid, på skolens matrikel og på ture.

Personale og forældre opfordres til at fremstå som rollemodeller for god brug af mobiltelefoner. Vi er her for eleverne/børnene skyld, og vi vil opfordre til at fremstå som gode nærværende rollemodeller.

• Balanceret brug af skærme i undervisningen:

Begrebet brug af skærme henviser til aktiviteter, hvor elevernes øjne er rettet mod en tablet, computer, tv, mobiltelefon, smartwatch o.l.

• Tablets og computere er lagt væk, når de ikke bruges i undervisningen – for at undgå distraktioner.
    • Computere og tablets er lukket ved undervisningens start og afslutning og åbnes først ved personalets instruktion – for at understøtte, at elevernes opmærksomhed rettes mod det faglige fællesskab i klassen.
    • Skærme bruges, når det er pædagogisk og didaktisk hensigtsmæssigt og er med til at understøtte en god og motiverende undervisning.
    • Der tilstræbes et godt miks af analoge og digitale læremidler
    • Elever med læse-/skrivevanskeligheder kan benytte deres læse/skrive-teknologier i undervisningen.
    • Der benyttes færre skærme i gruppearbejde og kun det antal skærme, som er nødvendigt for at udføre arbejdet - for at understøtte øget samarbejde og mindske risiko for distraktion.
    • Computere og tablets pakkes væk i pauser og frikvarterer – for at bidrage til gode pauser og frikvarterer med fysisk samvær og fællesskab
    • Skærme benyttes ikke i pauser og frikvarterer. I spisepausen kan personalet undtagelsesvist ved særlige lejligheder benytte klasseskærmen til visning af film/video inden for tilladte aldersgrænser.
  • Digital dannelse, netetik og teknologiforståelse

Vi vil gerne sikre, at vores elever er godt rustet til en digital verden og fremtid. Det gør vi med udgangspunkt i de tre overordnede begreber: Digital dannelse, netetik og teknologiforståelse.

Vi arbejder mod:

• At give eleverne mulighed for at møde nye teknologier i både undervisningsdelen og fritidsdelen.
    • At teknologierne bliver præsenteret i en pædagogisk, didaktiseret ramme med fokus på fælles udforskning og kommunikation, som øger elevernes evne til at benytte de digitale muligheder hensigtsmæssigt.
    • At eleverne kan kommunikere etisk i forskellige digitale arenaer som en del af almendannelsen, og at det sker i et samarbejde mellem skole og hjem